Att träna hemma, eller när man inte har tillgång till gym, behöver inte vara krångligt. Med olika typer av träningsband är det möjligt att få mångsidig träning för hela kroppen. Träningsband Pro är ett högkvalitativt och anpassningsbart träningsband som möjliggör utförandet av mängder av övningar och effektiv träning för hela kroppen.

I den här artikeln får du tips på 4 övningar för benen som du kan utföra med Träningsband Pro för att få starkare och uthålligare ben!

Träningsband Pro och träningstillbehör:

Övning 1: Sittande knästräckning

Sittande knästräckning, eller benspark som den också kallas, är en bra övning för framsida lår. För att utföra övningen behöver du ett Träningsband Pro och fotmanschett, och kanske även ett dörrfäste.

  1. Fäst träningsbandet runt något fast föremål, som i en dörr, ribbstol, eller runt ett stolsben som på bilden. Sitt på en stol med ryggen vänt mot fästpunkten. Den andra änden av träningsbandet fäster du i en fotmanschett som du sätter runt fotleden.
  2. I startpositionen sitter du med knäleden böjd. Tänk på att träningsbandet ska vara lätt spänt i startpositionen.
  3. Sträck sedan i knät genom att föra foten framåt och uppåt. Håll kvar i topp-positionen några sekunder och återgå sedan långsamt innan du upprepar igen.
Läs mer:  Övningar med gummiband för ben

Sittande knästräckning (benspark)

Övning 2: Magliggande lårcurl med ett ben

I den här övningen tränar du musklerna på baksidan av låret. Det är en enkel övning som ofta känns väldigt bra att utföra! Till övningen behöver du ett Träningsband Pro, en fotmanschett och ett dörrfäste eller loopfäste beroende på om du utför övningen inne eller ute.

  1. Fäst träningsbandets ena ände i ett dörrfäste som du placerar under en dörr. Den andra änden fäster du i en fotmanschett som du sedan fäster runt ena fotleden.
  2. Ligg på mage med benen sträckta. Träningsbandet ska vara spänt i startpositionen.
  3. Böj nu i knäleden genom att föra foten mot rumpan.
  4. Återgå långsamt ner till startpositionen och upprepa.

Tips: Ibland kan det i denna övning upplevas som att musklerna krampar, börja isåfall med ett lättare motstånd för att vänja muskulaturen.

Magliggande lårcurl

Övning 3: Bendrag inåt

Detta är en riktigt bra övning för att förbättra styrkan i ljumsken på insidan av låret samt för att utmana balansen. Att vara stark i ljumskarna är viktigt bland annat för att förebygga skador. För att kunna utföra övningen behöver du ett Träningsband Pro, en fotmanschett och ett dörrfäste.

  1. Fäst den ena änden i ett dörrfäste under en dörr, och den andra änden fäster du i en fotmanschett som du sedan fäster runt fotleden.
  2. Stå med det aktiva benet vänt mot fästpunkten och stå så långt ut att träningsbandet är spänt och benet sträckt utåt.
  3. Dra nu benet inåt hela vägen till ståbenet. Tänk på att utföra rörelsen balanserat och stabilt och inte kompensera med att vrida kroppen eller ryggen.
  4. För sedan benet långsamt tillbaka till startpositionen innan du upprepar igen.
Läs mer:  Träna armar med Träningsband Pro

Tips: Håll tag i en stol eller pinne om det behövs för balansen.

Stående bendrag inåt (höftadduktion)

Övning 4: Bendrag utåt

Denna övning liknar övning 3 ovan, men där rörelsen utförs omvänt. Övningen tränar musklerna på utsidan av benet och höften. Även till denna övning behöver du ett Träningsband Pro, en fotmanschett och ett dörrfäste.

  1. Fäst den ena änden av träningsbandet i dörrfästet under en dörr, och den andra änden i en fotmanschett som du fäster runt fotleden.
  2. Stå med det aktiva benet vänt bort från fästpunkten och med fötterna ihop.
  3. Samtidigt som du håller balansen på ståbenet för du det aktiva benet rakt åt sidan så långt du kan utan att kompensera med att vrida överkroppen.
  4. Återgå sedan långsamt till startpositionen och upprepa.

Stående bendrag utåt (höftabduktion)

Dosering av övningarna

Du kan utföra övningarna som ett komplett träningspass för låren, eller välja ut de övningar som just du är i behov av.

En rekommendation är att börja med 3-4 omgångar per övning och 10-15 repetitioner, men detta kan du anpassa själv om du så önskar baserat på dina förutsättningar och mål.

Tänk på att motståndet behöver vara tufft för att du ska få så bra resultat som möjligt. Utför gärna övningarna 2 gånger i veckan.

Sammanfattning

Att träna ben med Träningsband Pro är relativt enkelt, och med rätt redskap och tillbehör kan du få till mycket effektiv träning! Jag hoppas du fick nytta av dessa tips, och om du undrar något är du välkommen att höra av dig. Lycka till!

Läs mer:  Träningsband Pro - allt du behöver veta

Rekommenderade produkter