Hållningen är hos många ett stort problem, och ofta är det från ryggen problem uppstår. Att ha en bra hållning är väldigt viktigt för att undvika olika besvär som felbelastningar, stelhet och triggerpunkter. Det finns många sätt att förbättra rygghållningen. Du kan stärka muskulatur med powerbands, stretcha stram muskulatur med hjälp av stretchband och du kan även använda kinesiotejp. I den här artikeln får du tips på hur du kan förbättra din rygghållning med hjälp av kinesiotejp.

Olika typer av hållning

Det finns olika typer av hållning i ryggen. Ryggen kan vara väldigt framåtböjd med rundade skuldror, den kan vara bakåtlutad, lutad åt sidan, stor svank, väldigt rak rygg, etc. Som du ser finns det många olika typer av hållning och alla olika typer av hållning måste behandlas på olika sätt. I den här artikeln fokuserar jag på en hållning med framåtdragna skuldror och ihopsjunken rygg.

Bak med skuldrorna!

Den första tejpningen fokuserar på att få bak skuldrorna till en korrekt position. Detta kan göras på många olika sätt, här är två exempel.

  1. Börja med att mäta ut rätt tejplängd. Drag ihop skuldrorna och mät tejpen från nyckelbenet över axeln mot skulderbladets inre kant. Du behöver två tejpbitar, en per sida.
  2. Runda ryggen och för fram skuldrorna. Fäst tejpens bas mellan skulderbladen. Basen ska fästas utan stretch.
  3. Drag ihop skulderbladen till önskad position. Se till att skulderbladen hålls nere så att de inte lyfts upp samtidigt som de dras ihop.
  4. Fixera basen och stretcha tejpen med ca 50% över skulderbladen och över axeln.
  5. Applicera de sista ca 5 cm över nyckelbenet utan stretch.

En annan tejpning är följande:

  1. Klipp ut en lite längre tejpbit som sträcker sig från ungefär mitten på det ena skulderbladet till mitten på det andra.
  2. Tejpens bas är mellan skulderbladen. Kuta ryggen lätt och runda skuldrorna. Applicera den ca 5 cm stora basen. Aktivera limmet genom att stryka, trycka och gnugga över tejpen.
  3. Positionera skuldrorna i önskad position. Fixera basen och stretcha tejpen rakt ut mot skulderbladet på bägge sidor.
  4. Om hållningen är olika mellan sidorna kan du variera stretchen och kanske ha större stretch på ena sidan. Du kan också applicera tejpen i en viss båge för att komma åt en viss skulderposition.
  5. Vid behov kan en till likadan tejpning appliceras lite längre ned på skulderbladet.

Räta upp ryggen

Om ryggen hamnar i en framåtböjd position kan det vara bra att hjälpa till att få ryggen rak. Applicera då tejpningen enligt följande:

  1. Sitt/stå helt rakt och applicera tejpens bas utan stretch över den bakre kanten av höftbenskammen.
  2. Böj fram maximalt i ryggen. Fixera basen och applicera tejpen över raka ryggmuskeln intill ryggraden. Tejpen skall ha ungefär 15-20% stretch. Lämna kvar ca 5 cm utan stretch.
  3. Räta på ryggen igen och applicera de sista 5 cm utan någon stretch. Du bör nu se att tejpen skrynklat sig, isåfall har du gjort rätt!

Summering

Nu har du fått några tejpningstips för att korrigera hållningen. Som alltid gäller det att anpassa tejpningen individuellt för att få bästa resultat.  Lycka till!

Rekommenderade produkter

Rea!
207 kr 159 kr
Ej i lager
119 kr
69 kr
Ej i lager
49 kr
Ej i lager
Ej i lager
49 kr

Har du använt kinesiotejp någon gång?