Kinesiotejp är något som det ofta snackas om: vad det är, om det har några effekter med mera. Jag tycker också att det verkar som att det finns många oklarheter kring vad kinesiotejp egentligen är för något. Därför kommer jag i den här artikeln gå igenom just kinesiotejp. Bakgrundsfakta, material, hur tejpen fungerar, vilka olika sätt man kan tejpa på och annat. Förhoppningsvis hittar du svar på alla dina frågor, annars är det bara att höra av dig!

Kinesiotejpens historia

Vi börjar med lite historia. Kinesiotejpen har många olika namn. Den kallas kinesiologitejp, kinesiology tape, kinesio tape, sporttejp, fitness tape med mera men vi väljer att kalla den kinesiotejp.

Kinesiotejpen utvecklades i Japan på 70-talet av kiropraktorn Kenzo Kase. Kinesiotejpen användes till en början av elitidrottare men har sedan dess spridit sig enormt och används nu av många fler. Det är vanligt att fysioterapeuter och naprapater använder tejpen som en del i sin behandling och den kan fungera som ett bra komplement till övrig behandling. Det har de senaste åren blivit allt vanligare att privatpersoner köper tejp och använder på sig själv. Du har kanske sett på OS, VM och andra stora tävlingar att idrottarna har en färgglad tejp på sig? Det är kinesiotejp!

Material

Det vanligaste materialet som kinesiotejp tillverkas av är bomull. Det finns dock även kinesiotejp av andra material som syntetiskt fiber (oftast rayonfiber) och nylon. Det är ingen jättestor skillnad mellan dessa, men syntetiskt fiber har generellt sett en bättre förmåga att transportera/stöta bort vatten och torkar därför snabbare, vilket kan göra att tejpen sitter kvar längre på huden.

Materialet är lätt, mjukt och allergifritt. Tejpen har ungefär 150 % elasticitet. Dess lim är baserat på akryl och är helt latexfritt. Tejpen bör tåla dusch, bastu, träning etc. men att detta kan förkorta tejpens tid på huden bör man vara medveten om.

Hur fungerar tejpen?

Så hur fungerar tejpen då? Kinesiotejpen fungerar på flera olika sätt. Det huvudsakliga målet med tejpen är att aktivera kroppens egna läkningsprocess, minska den upplevda smärtan, öka rörlighet och stimulera muskelaktivering.

Tejpens effekt kan delvis förklaras som så att det i huden finns många typer av receptorer. Dessa receptorer reagerar på olika stimulin som t.ex. beröring. Tejpappliceringen kan aktivera dessa receptorer vilket hjälper till att normalisera kroppsfunktionen.

Kinesiotejpen kan även ha psykologisk påverkan i den meningen att det förmedlar en stabilitet och säkerhet när tejpen sitter på huden. Tejpen kan öka proprioceptionen, det vill säga uppfattningen om vad kroppen har för position, vilket också kan ge en känsla av säkerhet rörelserna.

Läs mer:   Hur använder jag powerbands?

De strukturella effekterna tejpen har kan ses vid t.ex. hållning och i syftet att förhindra olika rörelser. Man kan till exempel tejpa ihop axlarna baktill för att undvika att de faller framåt och skapa en hållning med framåtroterade axlar. Om man tejpar en led då leden befinner sig i ett visst läge kan man undvika att leden till exempel når ett ytterläge, vilket i vissa fall kan vara av nytta.

Tejpen påstås även ha som syfte att minska trycket på en vävnad genom att mikroskopiskt lyfta strukturen under tejpen. Många menar också att tejpen aktiverar lymfflödet.

Något som är häftigt med kinesiotejpen är effekterna som fås då man tejpar en kraftig blödning. Det verkar som att en blödning läker snabbare på de områden som tejpen suttit!

Kinesiotejp blödning

Vad kan kinesiotejp hjälpa mot?

Du kan använda kinesiotejp mot många olika besvär, allmän ryggsmärtahopparknälöparknäAC-ledsmärtahälsporremuskelbristningar med mera. Du kan även använda kinesiotejp för att förbättra din hållning eller för att undvika att en muskel sträcks till ytterläget.

Om möjligt rekommenderar vi att du frågar din sjukgymnast/fysioterapeut om hur du ska tejpa just din skada. Om du vill tejpa själv kan du dock gå in på youtube och söka efter guider, det finns många bra – men även många mindre bra så se till att du även följer våra rekommendationer ovan.

Försiktighet vid användning

Kinesiotejpen kan användas på de flesta områdena av kroppen, men i vissa fall bör man vara extra försiktig. Detta gäller t.ex. vid tejpning på områden med väldigt tunn hud, såsom över revbenen. Dessa ställen är ofta extra känsliga och tejpen tendera att ”fastna” på huden vilket gör det smärtsamt att ta bort tejpen.

Om du vet med dig att du har reagerat (irritation, rodnad, kliande) på tejp tidigare bör du vara extra försiktig och testa på ett mindre område först. Vissa individer reagerar kraftigare på klistret än andra, även om det är sällsynt med större reaktioner.

Tejpen bör ej appliceras på områden med försvagad hud eller över sår, acne, psoriasis eller andra hudsjukdomar.

Har kinesiotejp stöd från forskningen?

Eftersom tejpen inte har funnits på marknaden så länge och varit tillgänglig för alla finns det inte heller så mycket forskning på tejpens effekter. Det finns studier som visar att tejpen har god effekt och det finns studier som visar att tejpen har liten/ingen effekt alls.

Läs mer:   Så använder du Massageknoppen

Det finns de som påstår att tejpen i sig kan snabba på en läkning från en skada dubbelt så snabbt jämfört med utan tejp, men detta finns det inget vetenskapligt stöd för. Kinesiotejpen kan dock vara mycket effektiv i kombination med andra behandlingsformer. Detta är det många sjukgymnaster/andra verksamma yrkesgrupper inom vården som också påstår och har märkt genom erfarenhet, vilket också är viktigt.

Appliceringstekniker

Det finns många olika appliceringstekniker där de passar bra för olika ändamål. Här nedan ser du sex olika typer av tejpklippningar man kan använda. De två första är de vanligaste. Beroende på vilken skada du har eller vad ditt mål är passar olika tejpklippningar bäst.

Hur ska tejpen appliceras?

För att du ska få maximal effekt av tejpen är det väldigt viktigt att du applicerar den korrekt. Det finns en hel del att tänka på men om man följer dessa steg noga brukar tejpen ha mycket god effekt.

1. Runda ändarna

Det första du ska göra är att klippa tejpen i önskad form. När du klipper tejpen är det viktigt att du rundar hörnen och klipper jämnt runt om. Är inte hörnen rundade kan det hända att ändarna slits upp av kläder eller liknande.

2. Nudda inte limsidan

Det är viktigt att tänka på att inte nudda limsidan med fingrarna. Det minsta lilla smuts som hamnar på limsidan kan göra att tejpen lossnar tidigare än den annars hade gjort.

3. Torr, ren, hårfri och fettfri hud

Huden bör vara torr och ren utan hår, hudkrämer eller oljor. Om du har hår på området som ska tejpas kan det alltså vara nödvändigt att trimma/raka bort hår. Kom ihåg dock att inte tejpa direkt efter då det ibland kan irritera huden.

4. Ingen stretch i tejpändarna!

När du placerar tejpens ändar är det också viktigt att du inte har någon stretch på dem. En stretch i ändarna kommer göra att tejpens ändar hela tiden är under spänning vilket kan göra att de lossnar snabbare. Lämna ungefär 5 cm utan stretch i ändarna.

5. Gnugga tejpen

Gnugga och stryk på tejpen! För att limmet ska aktiveras krävs värme och värmen kan du åstadkomma bland annat genom att gnugga tejpen. Gnugga ett par minuter och tryck alla kanter och hörn mot huden så bör tejpen sitta ordentligt!

6. Applicera 60 min innan aktivitet

Applicera tejpen minst 60 minuter innan aktivitet för att den ska få en chans att fästa ordentligt.

Läs mer:   Träna med Minibands - 5 enkla övningar att göra hemma

Hur länge sitter tejpen kvar?

Hur länge tejpen sitter kvar kan variera stort. Allt mellan 2-3 dagar upp till två veckor. Det som påverkar hur länge tejpen sitter kvar är bland annat hur mycket du tränar, duschar, bastar, etc. samt var tejpen sitter.

Tejpen bör dock inte sitta kvar i mer än 5 dagar, detta eftersom dess effekt avtar och klistret torkar. Ju längre tid tejpen sitter på, desto svårare kan det vara att få av tejpen. I vissa fall kan klisterrester fastna på huden om tejpen är kvar längre än 4-5 dagar.

Generellt sett brukar tejp som sitter över en led som används mycket lossna snabbare. Till exempel brukar en tejp som sitter över fotleden, hälen eller knäleden lossna snabbare än en tejp som sitter mitt på ryggen. Det är alltså svårt att garantera att tejpen sitter kvar ett visst antal dagar. En rulle kinesiotejp kan användas till ungefär 10-15 appliceringar.

Hur tar man bort tejpen?

Att ta bort tejpen kan vara smärtsamt, men det finns vissa knep att ta till.

  • Ta bort tejpen i duschen.
  • Ha på olja på tejpen. Att ha på olja eller liknande på tejpen innan man tar bort den och låter oljan sugas in kan göra att tejpen lossnar lättare och mindre smärtsamt.
  • Speciella tejpbortagare. Det finns speciella vätskor som kan användas för att ta bort tejp.

Hoppas du nu har fått svar på några av dina frågor. Om du trots det skulle ha några frågor är det bara att kontakta oss så svarar vi så fort vi kan. Tack och lycka till med tejpandet!

Rekommenderade produkter

Har du använt kinesiotejp någon gång?